Verkiezingsprogramma 2014-2018

D66 vertrouwt op de eigen kracht van mensen. Wij geven de creativiteit, de vindingrijkheid en de talenten van Utrechters de ruimte. Dat doen we door in te zetten op goed onderwijs, een veelzijdig cultureel aanbod en een sterke economie, met veel banen en een aantrekkelijk ondernemersklimaat.

Zo is onze stad van kennis en cultuur de afgelopen jaren uitgegroeid tot het hart van de meest competitieve regio van Europa. Daar kunnen we met elkaar trots op zijn, maar het werk is nog niet af. De komende jaren bouwen we onze sterke positie verder uit.

D66 wil nu vooruit:

Meer werk

Iedereen heeft recht op een baan. Daar zet D66 zich voor in. En wat ons betreft kiezen nog meer bedrijven Utrecht als thuisbasis. Ook ZZP’ers zijn volwaardige ondernemers. Ze moeten eerlijke kansen krijgen bij aanbestedingen en hebben net zoveel recht op schuldhulpverlening als iedereen.

Minder regels

De gemeente moet er voor ú zijn en úw ideeën, plannen en initiatieven de ruimte durven te geven. De houding van de gemeente is daarbij ‘ja, mits’. Wat D66 betreft krijgt u ook de ruimte om uw leven op uw manier vorm te geven. Zo moet het makkelijker worden om uw eigen huis te verbouwen, willen we geen vaste sluitingstijden voor de horeca en moet softdrugs worden gelegaliseerd.

Beter onderwijs

Goed onderwijs is de drijvende kracht achter de ontplooiing van ieder mens en de ontwikkeling van Utrecht. Als het aan ons ligt horen zwakke scholen snel tot het verleden en heeft elk kind een eerlijke kans op een diploma. D66 pleit voor kleine klassen en goed onderwijs in een gezonde leefomgeving.

Download hier het Verkiezingsprogramma 2014-2018 (pdf), of kijk op de pagina met standpunten voor meer informatie.

Twijfel je nog tussen D66 en een andere partij? Neem hier een kijkje:

For a summary in English, click here.