Standpunten overzicht

Democratie en gemeentelijke organisatie

Een levendige democratie vraagt om actief burgerschap. Meedenken en meebeslissen in je eigen stad moet mogelijk zijn voor iedereen. Wij vinden het belangrijk dat een diverse groep Utrechters bij de lokale democratie betrokken wordt, juist ook de groepen die niet als eerste hun stem of idee laten horen. Utrecht is van alle Utrechters. Dat is niet makkelijk en het gaat niet altijd zonder spanning. Wij zijn ervan overtuigd dat investeren in goede participatie zich terugbetaalt in betere en meer gedragen besluiten.

De afgelopen jaren heeft Utrecht zich onder aanvoering van D66 ontwikkeld tot een open stad waar ruimte is voor initiatief. Hier gaan
we mee verder. Democratische vernieuwing, transparantie, en durven experimenteren moet nóg meer in het DNA van het stadsbestuur en de gemeentelijke organisatie komen. Privacy, digitale veiligheid en de beste dienstverlening staan bovenaan onze agenda.

Meedenken moet mogelijk zijn voor iedereen