Passend onderwijs

Ieder kind heeft recht op een passende plek binnen het onderwijs en leerlingen moeten de aandacht krijgen die ze verdienen. Wij willen dat ieder gezin de keuzevrijheid heeft als het gaat om het uitkiezen van een school. Om kinderen die extra aandacht nodig hebben ook zoveel mogelijk een plek binnen het reguliere onderwijs te bieden, is een aantal jaar geleden de stelselwijziging Passend Onderwijs landelijk ingevoerd. In lokale samenwerkingsverbanden moeten scholen de gezinnen helpen bij het vinden van een passende onderwijsomgeving.

Wij zien echter dat scholen nog moeite hebben om voldoende plekken te bieden voor kinderen die bijvoorbeeld een beperking hebben of hoogbegaafd zijn. Wij willen dat de gemeente helpt in het vinden van een passende school voor ieder kind in Utrecht, juist als zich knelpunten voordoen. Daarvoor gaat de gemeente in gesprek met schoolbesturen om kansengelijkheid te verbeteren. Bij passend onderwijs hoort ook passend vervoer: waar mogelijk moet de gemeente deze kinderen ondersteunen in het vinden en bereiken van de school waar zij het meest op hun plek zijn.

Laatst gewijzigd op 21 augustus 2019