Laaggeletterdheid

In Utrecht zijn 30.000 mensen laaggeletterd en 68.000 Utrechters hebben moeite met digitale communicatie. Laaggeletterdheid heeft grote invloed op de kwaliteit van leven. Mensen schamen zich ervoor en worden afhankelijk van anderen, waardoor het probleem vaak verborgen blijft. Als je niet goed kunt lezen en schrijven en moeite hebt met de computer, vind je minder makkelijk een baan.

D66 wil het aantal laaggeletterden fors terugbrengen. Dit is geen gemakkelijke, maar wel een noodzakelijke opgave: iedereen moet mee kunnen doen in onze stad. Met de juiste inzet kunnen we – samen met onderwijsinstellingen, maatschappelijke organisaties, het bedrijfsleven, de bibliotheek en vrijwilligers – laaggeletterdheid tegengaan.

Het recent gesloten Taalakkoord ondersteunen wij daarom graag. We willen met extra financiƫle middelen de aanpak versnellen en initiatieven ondersteunen. Net zo belangrijk is breder toegankelijke, begrijpelijke dienstverlening en informatievoorziening van de gemeente. Ook moet de gemeente ondersteuning bieden aan mensen die tegen problemen aanlopen bij het aanvragen van informatie en voorzieningen.

Laatst gewijzigd op 21 augustus 2019