Steun ons en help Nederland vooruit

Auto’s

De Noordelijke Randweg Utrecht krijgt zo snel mogelijk een maximumsnelheid van 80 km per uur met ongelijkvloerse kruisingen. Onnodig stilstaan wordt tegengegaan door te investeren in een betere doorstroming van het verkeer, in een andere afstelling van verkeerslichten en in het uitbreiden van kruispunten zonder verkeerslichten. D66 is en blijft tegen de verbreding van de A27 bij Amelisweerd. Dit deel van de A27 komt niet eens voor in de file-top 50. De opwaardering naar een veertienbaanssnelweg is dan ook onnodig en gaat ten koste van een uniek natuurgebied en de leefbaarheid in Lunetten, Rijnsweerd en Voordorp.

D66 kiest voor een autoluwe binnenstad. Door Utrecht goed bereikbaar te laten zijn met de fiets of openbaar vervoer kan het autoverkeer in en door de binnenstad afnemen. D66 is voorstander van een milieuzone (het weren van zeer vervuilende auto’s uit een deel van de stad), als dat een wezenlijke bijdrage levert aan de volksgezondheid. Autoparkeren in de binnenstad gebeurt wat D66 betreft zo min mogelijk op straat, en zo veel mogelijk in parkeergarages. Daar waar de parkeerdruk hoog is wordt betaald parkeren ingevoerd: hoe schoner de auto, hoe lager het tarief. Daarnaast willen we het bevoorraden van bedrijven in de binnenstad via innovatieve en milieuvriendelijke vormen verder uitbreiden.

  • Autoparkeren in de binnenstad zo veel mogelijk in parkeergarages
  • Schonere bevoorrading van de binnenstad
  • Een maximumsnelheid van 80 km per uur op Noordelijke Randweg Utrecht
  • Geen verbreding van de A27 tot 2×7-baans bij Amelisweerd.
  • Slimmere stoplichten voor auto’s en fietsers, dat scheelt stilstaan door efficiënte instelling

Laatst gewijzigd op 22 november 2018