vrijdag 30 oktober 2020

Opinie: Geef perspectief aan de sympathieke kroegbaas

Er is meer perspectief nodig van de overheid voor de horeca die zeer zwaar getroffen wordt door de strenge maatregelen tegen corona, stellen vier gemeenteraadsleden van D66 uit de grote steden.

Heel Nederland draagt de last van de tweede lockdown, maar voor één sector dreigt een bijzonder gure winter: de horeca. Voor de ondernemer die zo zijn best gedaan heeft de zaak ‘coronaproof’ in te richten, is het een hard gelag.

Er is begrip dat we het aantal contactmomenten moeten inperken om corona eronder te krijgen. Maar het is verschrikkelijk wanneer die zaak, met veel moeite opgebouwd, zo onmachtig uit handen glipt. Gemeenten doen veel om deze noodlijdende ondernemers te helpen. Zo zijn belastingen tijdelijk opgeschort of kwijtgescholden en terrassen uitgebreid. De landelijke regelingen bieden enig soelaas, maar dekken niet alle kosten. Voor de horecabezoeker zijn de vooruitzichten ook niet goed.