Maarten Koning

Duurzaamheid en milieu, afval, energie en warmte, horeca, grondzaken, ruimtelijke ordening (Zuidwest, Binnenstad, Stationsgebied). Wijk: Binnenstad, Zuidwest

Woont in Hoograven

Waarom ben je raadslid voor D66?

Ik heb een rotsvaste overtuiging dat, als wij samen de juiste keuzes maken, we aan een Utrecht kunnen bouwen wat mooier, groener en veiliger is dan de fijne stad waar we nu al in leven. Dat optimisme, dat vertrouwen in vooruitgang, kenmerkt ook D66.

Waarom zet jij je graag in voor Utrecht?

Het is prachtig om te zien dat steeds meer mensen zich inzetten voor een schoner, groener klimaat. Onze toekomst is daarvan afhankelijk. Om Utrechtse inwoners en bedrijven te stimuleren om zelf maatregelen te nemen, daarom zit ik in de gemeenteraad. Het moet makkelijker en goedkoper worden om duurzame maatregelen te nemen.

Wat vind jij interessant aan je portefeuilles? Welke uitdagingen spelen er (in de toekomst)?

Utrecht is allang niet meer het kneuterige provinciestadje van vroeger. Bij een grote stad horen ook stevige oplossingen. Daarom zijn er nieuwe tram-, metro- en treinverbindingen nodig. OV, fietsen en wandelen moeten op nummer 1! En er moeten heel veel meer betaalbare woningen gebouwd worden, maar wel op een duurzame manier. Minstens zo belangrijk is dat we afkicken van onze fossiele verslaving, en dat we veel meer energie duurzaam gaan opwekken. Al die ambities gecombineerd hebben we een grote uitdaging om de stad van de toekomst te bouwen. Daaraan meewerken vind ik fantastisch.

Wat is het belangrijkste dat je wil bijdragen op deze thema’s?

Het moet gemakkelijker en goedkoper worden om zelf een steentje bij te dragen aan de energieneutrale stad. Veel Utrechters zijn daar al mee bezig, maar uiteindelijk willen we iedereen zo ver krijgen dat er zonnepanelen op alle daken komen en we van de fossiele verslaving afkicken. Daarnaast: Utrecht is een stad die bekend staat om gezelligheid en om een rijk cultuur-historisch verleden. Toerisme, hotels, poppodia en kroegen hebben daar een grote rol in; we willen een aantrekkelijke stad blijven voor zowel onze eigen inwoners en bezoekers.

Waar woon je en waarom is het fijn om daar te wonen?

Hoograven, het is een heerlijk groene buurt. In een paar minuten ben ik met de fiets bij station Vaartsche Rijn of in de Binnenstad waar ik zo van houd. Omdat ik een weddenschap heb gesloten (maar vooral omdat ik het zo lekker vindt) kan je me minstens 3 keer per week hardlopend of wielrennend tegenkomen.

Meer van Maarten Koning