vrijdag 4 april 2014

Informateur Van Vliet adviseert coalitie D66 – GroenLinks – VVD – SP

Vrijdag 4 april heeft informateur Albertine van Vliet haar advies aangeboden aan Klaas Verschuure, als fractievoorzitter van de grootste partij. Van Vliet adviseert op grond van de verstrekte opdracht en de uitkomst van de gevoerde gesprekken om onder leiding van D66 formatiebesprekingen te starten met als richtpunt een coalitie van D66 – GroenLinks – VVD – SP.

“D66 heeft de afgelopen jaren plezierig samengewerkt in de huidige coalitie. Utrecht heeft echter gekozen en de verkiezingsuitslag maakt dat voortzetten van de huidige coalitie niet voor de hand ligt. Daarom heb ik breder verkend welke mogelijkheden er voor een coalitie zijn. Mijn conclusie is dat D66 en GroenLinks samen de ruggengraat van het nieuwe college moeten vormen. Zij bewaken het akkoord op hoofdlijnen, zoals met het fundament onderschreven,” zo schrijft Van Vliet in haar advies.

D66 heeft als grootste partij, Albertine van Vliet gevraagd als informateur op te treden in Utrecht. Van Vliet was van 2000 tot 2010 burgemeester van Amersfoort. Daarvoor vervulde zij het raadslidmaatschap namens D66 in Apeldoorn.

Lees hier het advies van de informateur.