Kandidaatstelling raadslidmaatschap

Kandideer je als raadslid voor D66 Utrecht

Vanaf 1 juli 2021 kunnen leden van D66 Utrecht zich kandideren voor het raadslidmaatschap voor Utrecht. Dit kan uiterlijk tot en met 4 september 2021 om 23:59 uur. Dus zorg dat je tijdig je kandidaatstelling met alle bijgevoegde informatie instuurt. We moedigen kandidaten ten zeerste aan om zich zo spoedig mogelijk aan te melden en niet te wachten tot de ultieme deadline.

Hieronder is alle informatie te vinden over de kandidaatstelling, oriëntatie op het raadslidmaatschap en het proces.

Kandidaatstellingsprocedure

Volksvertegenwoordiger zijn in onze prachtige stad is een geweldige eer. D66 Utrecht wil met een sterk en divers team van kandidaten de verkiezingen in en uiteindelijk met een sterke raadsfractie onze stad nog mooier maken.

Ieder lid van D66 Utrecht kan zich kandideren voor het raadslidmaatschap en we mogen een lijst met maximaal 50 kandidaten indienen bij de kieslijst. We zoeken daarom een lijst met mensen die zich willen aanmelden voor een verkiesbare plek, maar ook voor mensen die voor een onverkiesbare plek gaan. Het bestuur mag maximaal 10 lijstduwers toevoegen aan de lijst. Dus ook als je geen verkiesbare plek ambieert zijn we op zoek naar jou!

Kandidaten moeten voldoen aan het door de leden vastgestelde profiel voor lijsttrekker en overige kandidaten.

Kandidaten melden zich bij de onafhankelijke Afdelingsverkiezingscommissie (AVC) bestaande uit Michiel Lemmers, Len Tibben en Jan Willem Naphegyi-Schouw. De AVC wordt ondersteund door Karin Akkers (secretaris uit het afdelingsbestuur).

Wil je je kandideren? Zo doe je dat:

1. Lees het profiel voor kandidaten en het handboek kandidaat;
  2. Download het kandidaatstellingsformulier;
  3. Vul het kandidaatstellingsformulier in;
  4. Print het formulier, onderteken het formulier en scan het formulier;
  5. Maak een digitale kopie van je ID en kies/zoek een (portret)foto van jezelf;
  6. Stuur/mail het formulier, een Word-versie van het formulier, je kopie geldig identiteitsbewijs (paspoort, rijbewijs) en je (pas-)foto uiterlijk op 4 september 23:59 uur naar avc@d66utrecht.nl;
  7. De AVC stuurt een bevestiging van ontvangst en informeert je over het vervolg.

In het handboek voor kandidaten is alle informatie over de kandidaatstelling te lezen. We raden kandidaten met klem aan dit handboek goed door te nemen alvorens zich te kandideren. Dit handboek bevat namelijk essentiële informatie over de kandidaatstelling. Een verkorte vorm van deze informatie staat ook in het kandidaatstellingsformulier. Heb je vragen of hulp nodig bij je kandidaatstelling? Stuur een bericht naar avc@d66utrecht.nl.

Integriteit: Kandidaten wordt voorafgaand aan de LAC-gesprekken ook gevraagd een vragenlijst en verklaring omtrent integriteit in te vullen en op te sturen. Hierover worden kandidaten op een later moment nader geïnformeerd.

Gesprek en lijstadvies

Na je kandidaatstelling vinden de lijstadviesgesprekken plaats. Deze gesprekken worden gevoerd door de Lijstadviescommissie (LAC) bestaande uit lijsttrekker Maarten Koning, afdelingsvoorzitter Tom Kunzler en Melanie van der Horst. Bekijk hier de door de afdeling vastgestelde opdracht voor de LAC. De LAC wordt ondersteund door twee externe adviseurs: Udo Kock en Fatma Koser Kaya. Een tweede gesprek behoort ook tot de mogelijkheden. De gesprekken vinden plaats tussen 9 en 29 september. Zorg dat je tijdens deze data beschikbaar bent voor een gesprek. De gesprekken vinden fysiek plaats in Utrecht.

Op 30 september worden kandidaten vertrouwelijk geïnformeerd over hun voorlopige plek op de advieslijst. Op 12 oktober worden kandidaten vertrouwelijk geïnformeerd over hun definitieve plek op de advieslijst en op 13 oktober wordt de advieslijst gepubliceerd. De leden van D66 Utrecht mogen vervolgens tussen 14 oktober en 28 oktober stemmen op de advieslijst. Op 29 oktober maken we de definitieve lijst bekend.

Heb je over de LAC gesprekken vragen? Stuur een bericht naar Tom Kunzler via t.kunzler@d66utrecht.nl.

Meer weten over het raadslidmaatschap?

Wil jij meer weten over het raadslidmaatschap in Utrecht? Twijfel je nog of ben je benieuwd naar wat je kunt verwachten en wat er van jou verwacht wordt? Er zijn verschillende mogelijkheden om tijdens de zomer jezelf vrijblijvend te oriënteren op het raadslidmaatschap of een plek op de lijst als onverkiesbare kandidaat of lijstduwer. Op deze pagina is meer informatie te vinden over de oriëntatie op de kandidaatstelling.

We raden je aan om contact op te nemen met ons bestuurslid talentontwikkeling Adriëtte Sneep via a.sneep@d66utrecht.nl, afdelingsvoorzitter Tom Kunzler via t.kunzler@d66utrecht.nl of met lijsttrekker Maarten Koning via maarten@maartenkoning.nl als je door wil praten over jouw ambitie. We helpen graag en denken graag met je mee.

Laatst gewijzigd op 12 juli 2021