Oriënteren op raadslidmaatschap

Wil jij meer weten over het raadslidmaatschap in Utrecht? Denk je eraan om je jezelf kandidaat te stellen voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2022? Heb je zin om –bijna- dagelijks bezig te zijn met politiek en veel mensen te leren kennen? Twijfel je nog of ben je benieuwd naar wat je kunt verwachten en wat er van jou verwacht wordt? Er zijn verschillende mogelijkheden om je de komende maanden tijdig en vrijblijvend te oriënteren op het raadslidmaatschap. Dat is vanwege COVID-19 lastiger dan normaal, daarom hebben we een aantal opties voor je op een rijtje gezet.

Het is belangrijk om tijdig te starten met oriënteren, dus ruim voor de officiële kandidaatstelling opent in juli dit jaar. Onze oproep aan jou: Stel nu je vragen, deel je ideeën, wees vooral niet bescheiden en laat je gezicht zien, maar laat ook weten als wij je ergens bij kunnen helpen. We zijn beschikbaar voor alle ambities en vragen.

In gesprek met een raadslid

Raadsleden Jony, Corine, Maarten, Ellen, Hind en Anne-Marijke stellen hun agenda voor je open! In een 1-op-1 gesprek vertellen ze je graag meer over het raadslidmaatschap. Ben je benieuwd wat je als raadslid kunt bereiken? Of wil je praktische ervaring uit eerste hand? Plan zelf een afspraak in via de link bij het betreffende raadslid.

Anne-Marijke Podt is raadslid sinds 2014, is vicefractievoorzitter en houdt zich onder meer bezig met inburgering en integratie, werk en inkomen, opvang van dak- en thuislozen en verslaafden en LHBTI. Ze vertelt graag meer over het combineren van raadswerk en andere zaken en over hoe je als raadslid tot goede politieke oplossingen komt. Plan HIER een afspraak met Anne-Marijke.

Corine van Dun is raadslid sinds 2018. Ze houdt zich bezig met ruimtelijke ordening, vooral grote bouwplannen, maatschappelijke ondersteuning, toegankelijkheid en ouderen. Over al deze onderwerpen gaat ze graag met je in gesprek. Corine is met pensioen en is de oudste in de hele gemeenteraad, terwijl veel fractiegenoten een stuk jonger zijn. Ook daarover kun je met haar praten! Plan hier een afspraak met Corine.

Ellen Bijsterbosch is raadslid sinds 2018 en bemoeit zich in de raad onder meer met cultuur, erfgoed, evenementen, gemeentelijk vastgoed en sekswerk. Ze deelt met plezier haar tips over hoe je als raadslid laagdrempelig en benaderbaar wordt voor de stad en vertelt verder graag over hoe je ook op lokaal niveau een sociaal-liberaal kunt zijn! Plan HIER een afspraak met Ellen.

Hind Dekker-Abdulaziz is raadslid sinds 2018. Ze zet zich in voor betaalbaar wonen, Leidsche Rijn en Digitale zaken. Ik wil het graag met geïnteresseerden over wat het inhoudt om de raad in te gaan en hoe dat te combineren met een jong gezin en een baan. Plan HIER een afspraak met Hind.

Jony Ferket is raadslid sinds 2014, is fractievoorzitter en heeft zich lang ingezet voor economische zaken en werkgelegenheid. Ze vertelt graag meer over het combineren van raadswerk en haar werk bij stichting Move en ander vrijwilligerswerk. Ook kan ze vertellen over onder meer campagnevoeren en samenwerken in de fractie en gemeenteraad. Plan HIER een afspraak met Jony.

Maarten Koning is raadslid sinds 2014, en heeft veel uiteenlopende onderwerpen behandeld in de raad. Momenteel woordvoerder over onder meer stedelijke ontwikkeling, horeca, binnenstad en openbare orde & veiligheid. Maarten vindt het leuk om met jou te ‘sparren’ over jouw (mogelijke) ambities voor de gemeenteraad, hoe je dat kan combineren met je werk of studie en hoe je jezelf als kandidaat kan profileren. Stuur Maarten een mailtje, een afspraak is zo ingepland: m.koning@raad.utrecht.nl.

Informatiebijeenkomst

Maandelijks organiseren we een informatiebijeenkomst waarin we je meer vertellen over raadslidmaatschap en op welke manieren je je kan oriënteren. Ook nemen we je mee in het proces richting de verkiezingen GR2022, van kandidaatstelling, tot campagne en de verkiezingen zelf. In de agenda op onze site vind je meer informatie. Kijk in onze agenda voor meer informatie.

Fractie en raadsbijeenkomsten bijwonen

Woon een fractievergadering bij

Elke maandagavond vergadert de fractie. Ze bereiden debatten voor en bespreken actualiteiten.

Woon een Raadscommissievergadering bij

Voordat de raad besluit, worden de meeste onderwerpen eerst in een raadscommissie besproken en voorbereid. Besluiten neemt de commissie niet, maar discussie gaat vaak dieper dan die in de raad. In de raadscommissie vormen raadsleden hun mening, en worden besluiten voorbereid.

Woon een Raadsvergadering bij

Hoe ziet een raadsvergadering eruit? Wat staat er zoal op de agenda? Hoe verloopt een debat en welke besluiten worden genomen? Neem een kijkje in de keuken en woon een raadsvergadering bij. Raadsvergaderingen zijn openbaar en eenvoudig bij te wonen. Meer informatie vind je hier

Wil je een fractievergadering, raadscommissie- of raadsvergadering bijwonen, neem dan tijdig contact op met het fractiebureau: D66@raad.utrecht.nl. Geef hierin aan als je voor het eerst aansluit, dan zorgen ze dat je voorafgaand aan de fractie- raadscommissie- of raadsvergadering een kwartiertje kunt bellen met een van onze raadsleden. Je krijgt dan een korte toelichting op de agenda en de onderwerpen die besproken gaan worden.

Vragen of vrijblijvend contact over jouw ambities

Heb je vragen, wil je vrijblijvend of vertrouwelijk in gesprek over jouw ambities of wil je meer weten, neem dan contact op met Adriëtte Sneep (a.sneep@d66utrecht.nl), bestuurslid talentontwikkeling en opleiding.

Laatst gewijzigd op 26 februari 2021