Masterclass

Ben jij benieuwd naar D66, maar weet je niet precies wat het D66-gedachtegoed inhoudt? Wil je meer over D66 als vereniging, de lokale afdeling in Utrecht en de politiek in de gemeenteraad weten? En wil je in gesprek met een volksvertegenwoordiger, het wetenschappelijk bureau en het bestuur? Dan is de D66 Masterclass iets voor jou!

In het najaar van 2020 organiseert D66 Utrecht een driedelige Masterclass, met als doel je een uitgebreide introductie te geven op de partij en het gedachtengoed. En om het zo concreet mogelijk te houden, zal het thema ‘Drugs en ondermijning’ een rode draad zijn tijdens de bijeenkomsten. De Masterclass kun je overigens goed combineren met een debattrainingsreeks die georganiseerd wordt door D-Loquentia: zie onder voor meer informatie.

De locaties van de Masterclass worden later bekendgemaakt. Als onze fysieke bijeenkomsten niet door kunnen gaan in verband met het corona-virus, dan gaat de Masterclass online verder en krijg je (in ieder geval) een deel van het deelnamebedrag terug.

Programma

• Tijdens de eerste bijeenkomst (zaterdag 26 september van 13.00 uur to 16.00 uur) beginnen we met de ideologische achtergrond van D66. Een medewerker van de Mr. Hans van Mierlo Stichting (het wetenschappelijk bureau van D66) komt je vertellen over het sociaalliberalisme en wat dat precies inhoudt. Daarna geven we het woord aan een gemeenteraadslid, en hij/zij zal vertellen over het dagelijkse werk in de gemeenteraad. Hoe wordt het sociaalliberale gedachtengoed omgezet in beslissingen die de gemeente Utrecht neemt? En welke standpunten neemt een D66-raadslid daarbij in omtrent drugs en ondermijning?
  • De tweede bijeenkomst (maandag 12 oktober van 20.00 uur tot 22.00) zal gaan over actief lidmaatschap bij D66. Hoe kun je helpen sociaalliberale ideeën te vormen en te verspreiden? Een bestuurslid van D66 Utrecht zal komen vertellen hoe de partij in elkaar zit en wat je er allemaal kunt doen, zowel op lokaal, regionaal als op landelijk niveau. Daarna gaan we in op een concreet voorbeeld van actief lidmaatschap: campagnevoeren! Een lid van de Utrechtse campagnecommissie zal komen vertellen over het hoe-en-wat ervan. Wat moet je ervoor kunnen, en welke situaties kom je tijdens het campagnevoeren zoal tegen?
  • De derde en laatste bijeenkomst (3 november van 20.00 uur tot 22.00 uur) zal helemaal gewijd zijn aan het thema Drugs en ondermijning. Welke problemen spelen er precies in Utrecht, en hoe pakt de gemeente die problemen aan? In hoeverre werkt de gemeente daarbij samen met andere overheden? Hoe succesvol is die aanpak eigenlijk, en zijn de bevoegdheden van de gemeente voldoende?

Ben je geïnteresseerd?
De masterclass is toegankelijk voor zowel leden van D66 en de Jonge Democraten als voor niet-leden. Voor deelname betaal je 40 euro. Daarnaast is het mogelijk de masterclass te volgen in combinatie met de D-Loquentia debatreeks voor 66 euro. Er is ook een mogelijkheid om de masterclass voor een gereduceerd tarief van 20 euro te volgen, voor onder andere studenten. Mocht de eigen bijdrage van 20 euro een te hoge drempel zijn om mee te doen en wil je dat wel heel graag? Neem dan contact op met het bestuur om te overleggen wat er mogelijk is. Meld je voor 20 september a.s. aan.

We hebben daarnaast nu een speciale actie. Neem je een vriend(in), studiegenoot, familielid of kennis mee en is deze persoon (nog) geen lid van D66? Dan mag deze persoon gratis meedoen met de Masterclass. Geef dit wel even door middels een mail naar masterclass@d66utrecht.nl.

Combinatie met Debattrainingsreeks georganiseerd door D’loquentia
Heb jij er plezier in om andere mensen met goede argumenten te overtuigen? Of denk je juist dat jouw
presentatievaardigheden nog beter kunnen? Dan is de debattraining van D-Loquentia Utrecht een laagdrempelige manier om je in deze vaardigheden verder te bekwamen! Aansluitend op de Masterclasses organiseert D-Loquentia dit jaar weer een driedelige debattrainingsreeks. De bijeenkomsten zijn gepland op dinsdag 6 oktober, dinsdag 27 oktober en maandag 9 november.

Wil je meedenken of een masterclass over een inhoudelijk thema organiseren. Neem dan contact op met de masterclass-commissie via: masterclass@d66utrecht.nl.

Aanmelden

Ben jij geïnteresseerd geraakt in de masterclass en wil je dit najaar aansluiten? Koop dan een ticket via deze link.

Laatst gewijzigd op 6 september 2020