Bootcamp gemeenteraad 2022

Hoewel de Tweede Kamerverkiezingen eerst nog op de agenda staan, kijkt D66 Utrecht ook vooruit naar de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2022. Deze zomer kan je je kandidaatstellen voor de gemeenteraad. Heb jij er altijd al van gedroomd om namens D66 gemeenteraadslid van Utrecht te worden? Of heeft het raadslidmaatschap je interesse, maar wil je eerst meer hierover weten en ontdekken of dit ambt iets voor jou is? Dan is deze intensieve masterclass, een ‘bootcamp’, iets voor jou!

Momenteel wordt hard gewerkt aan de inhoudelijke invulling en planning van de bootcamp. Hieronder alvast de belangrijkste informatie op hoofdlijnen. Binnenkort zullen we meer bekend maken zoals de data en het programma en zal ook de mogelijkheid tot aanmelden starten.

Programma bootcamp

De bootcamp zal plaatsvinden in mei en juni 2021 en bestaat uit vier bijeenkomsten. We laten je kennismaken met het Utrechtse raadswerk van D66, waarbij zowel kennis als vaardigheden aan bod komen. Ook ga je zelf aan de slag met opdrachten. Door deze mix ontstaat een mooie combinatie van werken met anderen én werken aan jezelf. De bootcamp is dan ook een mooie gelegenheid om nieuwe mensen te leren kennen, nieuwe kennis op te doen en jezelf te ontwikkelen.

Deskundigen en verschillende D66-politici zullen in verschillende bijeenkomsten hun kennis en ervaring delen. We zullen starten met een introductie in het raadswerk en de rol van een gemeenteraadslid als volksvertegenwoordiger. Daarnaast kijken we ook naar de controlerende rol richting het college van burgemeester en wethouders en het onderdeel van kaderstellen. Tijdens de laatste bijeenkomst zal een raadsvergadering worden gesimuleerd als afsluiting.

Praktische informatie

• De vier bijeenkomsten zullen plaatsvinden op zaterdagen van ongeveer 10.30 tot 17.00 uur. De exacte data volgen binnenkort.
  • De bootcamp is toegankelijk voor iedereen die interesse heeft om voor D66 de gemeenteraad van Utrecht in te gaan. Er is plek voor maximaal 20 deelnemers.
  • De kosten voor deelname aan de bootcamp bedragen € 125,-. Er is ook een mogelijkheid om de bootcamp voor een gereduceerd tarief te volgen, voor onder andere studenten. Mocht de eigen bijdrage een te hoge drempel zijn om mee te doen en wil je dat wel heel graag. Neem dan contact op met de masterclass om te overleggen wat er mogelijk is.
  • Helaas hebben we rekening te houden met de onvoorspelbare situatie rondom de coronapandemie. We hopen dat we in mei/juni fysiek bij elkaar mogen komen voor de bootcamp. Mochten de coronamaatregelen dit niet toestaan, dan zal de bootcamp geen doorgang vinden. Het doel, de inhoud en de interactie tijdens de masterclass komen online volgens ons dan niet tot zijn recht. Eventueel betaalde deelnemerskosten zullen in dit geval worden terugbetaald.
  • Meer informatie over de aanmelding volgt binnenkort.

Vragen?

De komende weken delen we meer informatie over de bootcamp. Mocht je al eerder vragen hebben, stel deze gerust door een e-mail te sturen naar masterclass@d66utrecht.nl.

Laatst gewijzigd op 19 januari 2021