Bootcamp gemeenteraad 2022

Hoewel de Tweede Kamerverkiezingen eerst nog op de agenda staan, kijkt D66 Utrecht ook vooruit naar de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2022. Deze zomer kan je je kandidaatstellen voor de gemeenteraad. Heb jij er altijd al van gedroomd om namens D66 gemeenteraadslid van Utrecht te worden? Of heeft het raadslidmaatschap je interesse, maar wil je eerst meer hierover weten en ontdekken of dit ambt iets voor jou is? Dan is deze intensieve masterclass, een ‘bootcamp’, iets voor jou!

Momenteel wordt hard gewerkt aan de definitieve invulling en planning van de bootcamp. Hieronder vind je alvast de belangrijkste informatie. We zullen deze informatie de komende maanden steeds verder aanvullen. Maar zoals bij alle evenementen in deze tijd, zijn we afhankelijk van de COVID-maatregelen. Mochten dingen (last minute) moeten veranderen, zullen we dit duidelijk communiceren.

Programma bootcamp

De bootcamp zal plaatsvinden in mei en juni 2021 en bestaat uit vier bijeenkomsten. We laten je kennismaken met het Utrechtse raadswerk van D66, waarbij zowel kennis als vaardigheden aan bod komen. Ook ga je zelf aan de slag met opdrachten. Door deze mix ontstaat een mooie combinatie van werken met anderen én werken aan jezelf. De bootcamp is dan ook een mooie gelegenheid om nieuwe mensen te leren kennen, nieuwe kennis op te doen en jezelf te ontwikkelen.

Deskundigen en verschillende D66-politici zullen in verschillende bijeenkomsten hun kennis en ervaring delen. We zullen starten met een introductie in het raadswerk en de rol van een gemeenteraadslid als volksvertegenwoordiger. Daarnaast kijken we ook naar de controlerende rol richting het college van burgemeester en wethouders en het onderdeel van kaderstellen. Tijdens de laatste bijeenkomst zal een raadsvergadering worden gesimuleerd als afsluiting.

De vier bijeenkomsten van de bootcamp zullen plaats vinden op:

• Zaterdag 15 mei
  • Zaterdag 29 mei
  • Zaterdag 12 juni
  • Zaterdag 26 juni

Een dag duurt ongeveer van 10.30 uur tot 17.00 uur.

Aanmelden

De bootcamp is bedoeld voor diegenen met een sterke belangstelling voor de politieke werkzaamheden van D66 Utrecht, en die misschien (maar dat hoeft niet!) een plek in de D66-fractie van de Utrechtse gemeenteraad ambiëren. Omdat er is plek voor maximaal 20 deelnemers vragen we je bij inschrijving naar je motivatie om aan de bootcamp mee te doen. Meer informatie over de inschrijving en de selectie van de deelnemers volgt binnenkort.

De inschrijving staat nu open en zal op 23 april sluiten. Begin mei laten we je weten of je bent geselecteerd voor de bootcamp. We laten dan ook weten of (en zo ja, in welke vorm) de bootcamp door kan gaan. Tegen die tijd weten we namelijk pas zeker of, vanwege de situatie rondom het coronavirus, de bootcamp in fysieke vorm door kan gaan.

Kosten

Als je geselecteerd wordt voor deelname, dan bedragen de kosten voor deelname aan de bootcamp € 125,-. Mocht na betaling blijken dat de bootcamp niet of slechts in afgeslankte vorm door kan gaan, dan wordt het deelnamegeld (helemaal of deels) aan je terugbetaald. Er is ook een mogelijkheid om de bootcamp voor een gereduceerd tarief te volgen, voor onder andere studenten. Mocht de eigen bijdrage een te hoge drempel zijn om mee te doen en wil je dat wel heel graag. Neem dan contact op met de masterclass om te overleggen wat er mogelijk is via masterclass@d66utrecht.nl.

Vragen?

De komende weken delen we meer informatie over de bootcamp. Mocht je al eerder vragen hebben, stel deze gerust door een e-mail te sturen naar masterclass@d66utrecht.nl.

Meld je aan door het formulier hieronder in te vullen:

Bootcamp GR22

• Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Laatst gewijzigd op 7 april 2021