Steun ons en help Nederland vooruit

donderdag 12 november 2009

D66: Nu beslissen over ALU is onethisch

Actieplan Luchtkwaliteit Utrecht onder de loep

Er ligt een ALU (van ex-wethouder De Weger) in Den Haag. Het is onduidelijk of het voorliggende ALU van wethouder Bosch de toets van het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit doorstaat. Er zijn nog heel veel alternatieven niet onderzocht, die tot minder overlast zullen zorgen. Daarom wil D66 dat er pas na de verkiezingen in maart 2010 over het ALU besloten wordt. De politieke partijen kunnen dan hun versie van het ALU aan de kiezer voorleggen. Waarom dan geen referendum, waar sommige actiegroepen voor pleiten?

D66-raadslid Arjan Kleuver: "D66 is tegen oneerlijke referenda. Als je nu een referendum over het ALU houdt, doe je net of de kiezer invloed heeft, maar als er geen geschikt alternatief is, treedt het ALU van De Weger in werking. Dat is volksverlakkerij en daar doen wij niet aan."

De partij is overigens een groot tegenstander van het ALU zoals het voorligt. Kleuver: "De gevolgde procedure klopt niet, er is geen inspraak voor deze ALU-versie geweest, uit alle wijken klinkt onderbouwde kritiek, wij zijn tegen deze versie van de Spoorlaan, het zorgt voor meer autokilometers en niet voor schone lucht, er is gerede twijfel aan de juistheid van de invoergegevens omdat het berekeningen en geen metingen zijn. Dit kun je de stad niet aandoen."

Kleuver: "D66 gelooft niet in de financiƫle onderbouwing van het ALU. Het bedrag dat gereserveerd staat voor de Spoorlaan, inclusief tunnel en sloop van huizen, is veel te laag. Dat lukt niet voor 180 miljoen. Bovendien wil D66 niet meer asfalt in de stad. Dat de infrastructuur hier en daar geoptimaliseerd moet worden is logisch, maar we moeten af van het aanleggen van verkeersriolen door de stad. Wij onderschrijven de protesten van de slachtoffers van de Spoorlaan in zijn huidige vorm."

Vandaag spreekt de commissie Stad en Ruimte over het ALU. D66 presenteerde vanmiddag daar ook een eigen denkrichting om te komen tot schonere lucht. Onder andere het ontmoedigen van het autoverkeer, minder parkeerplaatsen, autovrij Janskerkhof, het investeren in fietsvoorzieningen en OV, strengere eisen aan taxi's en bussen, het stimuleren van het gebruik van elektrisch vervoer en schone brandstoffen, Utrechtse haven als distributieplek voor goederen voor de stad.