woensdag 3 november 2021

D66 Utrecht bezoekt zusterpartij NEOS

In de herfstvakantie gingen 12 Utrechtse D66’ers op uitwisseling naar zusterpartij NEOS in Wenen. Bestuurslid van afdeling Utrecht en organisator Robert Landheer deelt zijn ervaringen in dit blog!

Wenen, de stad van de Wals, Sachertorte, een recent kanseliersschandaal en… zusterpartij NEOS. Eind oktober 2021 zijn 12 Utrechtse D66’ers naar Wenen afgereisd in een uitwisseling met onze zusterpartij daar. De keuze voor Wenen was ontstaan door de recent geherintroduceerde nachttrein die direct rijdt vanaf Utrecht CS, en het goede profiel van zusterpartij NEOS.

NEOS is in 2012 als fusiepartij begonnen om in Oostenrijk een liberaal alternatief te brengen dat voorheen eigenlijk ontbrak. Daarmee zitten ze in het liberale midden en zijn ze uitgesproken progressief op sociale thema’s. In deze 9 jaar hebben ze zich indrukwekkend genoeg in de steden gepresenteerd als een populair alternatief, en zitten ze zelfs in de Weense coalitie. In het nationale parlement hebben ze zelfs 15 van de 183 zetels.

De nachttrein was interessant. Wellicht heb je hem wel eens zien staan op Utrecht CS, want hij gaat elke dag in de avond richting Wenen. En volgens de promotiefoto’s kom je blij en uitgerust aan om 9 uur ’s ochtends, fris om je dag te beginnen. Dat laatst waren we wel, maar het slapen was wel meer een uitdaging dan in je zachte en stille bedje thuis slapen. Maar de gedachte dat je in de nachtelijke uren langs de Rijn en centraal Duitsland trekt en ’s ochtends een ontbijtje krijgt uitgedeeld van de conducteur, is natuurlijk ook wat waard. En het feit dat je een voor het milieu vriendelijke reis maakt natuurlijk, dat is onbetaalbaar.

De mensen van NEOS waren stuk voor stuk gezellig om te ontmoeten en erg spraakzaam. We ontmoetten hen eerst tijdens een diner waar we hen op trakteerden, en de volgende dag tijdens verschillende sessies in enkele van hun kantoren. Kantoren waar overigens groot een EU-vlag hing en overal kleine regenboogvlaggetjes te zien waren. In Oostenrijk is namelijk veel financiering voor politieke partijen, waardoor er veel verschillende kantoren en medewerkers zijn. Ook zijn de gemeenteraadsleden van Wenen zowel raadslid als het equivalent van provinciale statenlid en zijn ze daarmee full time aan het werk. Van zonnepanelen bouwen langs het spoor, meer openheid en transparantie in een vrij gesloten systeem, tot het introduceren van meer fietspaden, stuk voor stuk goede ideeën vanuit deze mensen die wij op onze terugreis naar Utrecht meenemen.

Wenen is tot slot een mooie stad met veel gigantische en klassiek uitziende gebouwen. De nodige stadstochten en een bezoek aan de Opera konden daarmee ook niet ontbreken. Het nachtleven is dusdanig verkend, dat de terugtocht in twee gescheiden groepen ondernomen moest worden. Uiteindelijk is iedereen gelukkig wel veilig thuis gekomen.

We hebben NEOS ervaren als een zeer bedreven en enthousiaste partij met wie het goed samenwerken is. Fluorescent roze is een mooie huisstijl, en het zou leuk zijn als ze een keer bij ons terug op bezoek komen. De eerste uitwisseling van D66 Utrecht met een zusterpartij is daarmee een groot succes.