dinsdag 26 september 2017

D66 presenteert advieslijst gemeenteraadsverkiezingen 2018

D66 Utrecht presenteert met trots de advieslijst met kandidaten voor de gemeenteraadsverkiezingen van 21 maart 2018. Met deze lijst is gekozen voor vernieuwing en continuïteit, jong en oud, kennis en kunde op verschillende gebieden, diversiteit, en een spreiding over de wijken van Utrecht. Afdelingsvoorzitter Roel Masselink: ‘Het lijstadvies is een goede afspiegeling van onze leden en de inwoners van Utrecht. Op het lijstadvies staan nieuwe talenten en vertrouwde gezichten. We zijn ontzettend trots op een advieslijst met zoveel talent en kwaliteit.’

Lijstrekker Klaas Verschuure is ook erg blij met de advieslijst: ‘Ik heb ontzettend veel zin om met deze kandidaten de verkiezingen in te gaan. Met de kennis en energie in deze groep mensen kunnen we de groei van de stad in goede banen leiden.’ De leden van D66 Utrecht kunnen tot en met 11 oktober  over de definitieve lijstvolgorde stemmen. De uitslag daarvan wordt op vrijdag  13 oktober bekend gemaakt.

Verdere procedure

Leden konden zich tot 31 augustus 2017 kandidaat stellen voor een verkiesbare of onverkiesbare plaats op de lijst en begin september hebben gesprekken plaatsgevonden met de leden van de lijstadviescommissie (LAC). Op basis van deze gesprekken heeft de LAC voor de kandidaten die een verkiesbare plaats willen een lijstadvies opgesteld. Dit advies staat hieronder vermeld.

Een overzicht van alle kandidaten – verkiesbaar en onverkiesbaar – inclusief hun motivatie of persoonlijke reactie op het lijstadvies is te vinden in het kandidatenboek. Daarin ook de namen van de beoogde lijstduwers die door het bestuur onderaan de lijst mogen worden toegevoegd. Vanaf 28 september 9.00 kunnen leden van de D66 Afdeling Utrecht met stemrecht hun voorkeursvolgorde kenbaar maken voor de verkiesbare en onverkiesbare kandidaten. De stemming sluit op 11 oktober. Hiervoor ontvangen leden automatisch een e-mail met persoonlijke stemcode.

Onverkiesbare kandidaten worden in de interne verkiezingsuitslag geplaatst na de kandidaten die een verkiesbare plaats ambiëren. Voor de interne verkiezingen ontvangen de stemgerechtigde leden een e-mail met een persoonlijke code. Het lijstadvies ziet er – na de reeds gekozen lijsttrekker –  als volgt uit:

1. Jony Ferket
  30. Willem Goossens
  31. Eduard Berentzen
  32. Marco Spruit

Buiten het lijstadvies hebben zijn er ook kandidaten die zich ‘onverkiesbaar’ kandidaat hebben gesteld. Een overzicht van alle kandidaten waarop de leden kunnen stemmen vind je hier.