dinsdag 5 oktober 2021

BLOG | Vers geïnstalleerd raadslid Andrea Naphegyi: nu maak ik zelf de keuzes in de keuken!

Keer op keer pleit je voor een zachtgekookt ei. Niet per se omdat het jouw favoriet is, maar omdat dit het enige is wat je kan eten. En toch krijg je meestal een hardgekookt ei. Je denkt na over de reden. Je kan natuurlijk eindeloze argumenten op een rij zetten: degene die de bestelling heeft opgenomen luisterde niet; hij heeft het niet goed doorgegeven in de keuken; in de keuken hoorden ze het niet; de ene die het ei aan het koken was vond het te ingewikkeld om verschillende kooktijden in te voeren; ze waren met diverse gerechten bezig, dus een gekookte ei stond niet hoog op de prioriteitenlijst; de chef vond het niet belangrijk genoeg en zo kun je nog wel een tijdje doorgaan.

En dan opeens sta je zelf in de keuken. Je bent niet de chef, ook niet degene die het ei kookt, maar je kan aan alle medewerkers, van diegene die de bestelling opneemt tot de chef assistentie bieden om even aandacht aan een zachtgekookt ei te besteden. Je werkt daar sinds kort en dan komt ‘de week van het zachtgekookte ei’. Je pakt de kans om alle betrokkenen er bewust van te maken! Dat doe ik nu: als raadslid doordring ik iedereen van het belang dat iedereen een eitje mee kan eten. Dat doe ik deze week vooral in de Week van de Toegankelijkheid.

Ik ben sinds jaren actief tijdens de Week van de Toegankelijkheid. In 2018 is onze wijk Leidsche Rijn 20 jaar oud geworden. Samen met een vriend, ook rolstoelgebruiker, dachten we als bewoners na over de vraag hoe we meer aandacht voor toegankelijkheid en inclusie kunnen vragen. Laten we drempels en vrijheid in beeld brengen! Eén beeld zegt meer dan duizend worden. En een beeld kun je ook beschrijven als iemand het zelf niet kan zien. Zo organiseerden we de fotowedstrijd en -expositie Vrij rollen in Leidsche Rijn. Wij streefden ernaar om ook fysieke en sociale toegankelijkheid tastbaar te maken. Dus niet alleen maar praten over de beperking van onze vrijheid. De opening en prijsuitreiking vond plaats tijdens de Week van de Toegankelijkheid. En het mooie was dat iedereen uit de keuken er aan te pas kwam: degene die de bestelling opneemt en aan de keukenbrigade doorgeeft, ook de medewerker die de kooktijd invoert en ook mensen die voor een zachtgekookt ei pleiten.

Dit jaar doe ik weer mee aan de Week van de Toegankelijkheid. Nu als raadslid namens D66. Juist als raadslid wil ik me inzetten voor toegankelijkheid en inclusie. Zodat iedere bewoner van onze stad zichzelf gelijkwaardig lid van onze samenleving kan voelen en daaraan deel kan nemen. Op 7 oktober ondertekenen 17 partijen het Stadsakkoord ‘Utrecht voor iedereen toegankelijk’. Utrecht wil een stad zijn die toegankelijk is voor iedereen. Ik ben uitgenodigd door de verantwoordelijke wethouder, die de kooktijd invoert. Dus ik laat mijn kans niet liggen om voor concrete acties te pleiten. Jullie weten het al: ik wil het ei zachtgekookt hebben. Niet alleen voor mezelf. Voor tienduizenden bewoners van onze stad.

Wellicht dringt het door: zelfs als zij ook van een hard ei kunnen genieten, gunnen ze een ei ook van harte aan de bewoners van de stad die alleen een zacht ei kunnen eten. En zij zetten zich daarvoor in: zij luisteren naar de bestelling, geven ze het goed door in de keuken, daar wordt de juiste kooktijd ingevoerd en de chef zorgt voor handhaving. Daarmee worden er niet per se minder eieren hard gekookt, maar meer geluisterd naar welk ei mensen kunnen eten, zodat iedereen van een inclusieve lunch kan genieten!

Wil je meer informatie? Kijk bijvoorbeeld eens op:

• Of mail Andrea!