dinsdag 7 september 2021

Afscheid Anne-Marijke en welkom Andrea

Afgelopen weekend werd bekend dat Anne-Marijke Podt de Utrechtse raad gaat verlaten, ze wordt lid van de Tweede Kamer. De fractie van D66 Utrecht verwelkomt daarom Andrea Naphegyi tijdelijk in haar midden.

“Het leukste dat ik óóit heb gedaan.”

In haar afscheidsbrief schreef Anne-Marijke over het raadswerk dat dit het leukste is wat ze ooit gedaan heeft. Anne-Marijke heeft zeven en een half jaar in de gemeenteraad gezeten waar ze zich vooral ingezet heeft voor de Utrechters die de overheid het hardst nodig hebben. Zo maakte ze zich hard voor mensen die kampen met schulden of armoede, met een beperking of psychische problemen, ongedocumenteerden, dak- en thuislozen, nieuwkomers, LHBTQI+’ers en tijdens de pandemie had ze nog extra aandacht voor zzp’ers.

Tijdens haar tijd in de raad heeft Anne-Marijke onder andere een initiatiefvoorstel geschreven over het voorkomen van dak- en thuisloze jongeren, samen met jongeren en belangenorganisaties. Daarnaast organiseerde ze een stadsgesprek over vluchtelingen. En dit jaar nog is een initiatiefvoorstel van haar en GroenLinks raadslid Julia Kleinrensink aangenomen, dat ervoor moet zorgen dat ook mensen met weinig geld hun recht kunnen halen bij de gemeente.

Wissel in de fractie

Met Andrea krijgt de fractie een mensenrechtenactivist in hart en nieren erbij. Andrea gaat zich onder andere inzetten voor bredere toegankelijkheid in de stad, maatschappelijke opvang en de WMO. Fractievoorzitter Susanne Schilderman: “Anne-Marijke heeft de afgelopen jaren talloze initiatieven gestart met als rode draad aandacht voor groepen die te vaak vergeten worden zoals dak- en thuislozen. We gaan haar missen, maar wensen haar heel erg veel plezier en succes als Utrechts Kamerlid in Den Haag. Gelukkig krijgen we met Andrea een fantastische aanvulling in ons team.”

We nemen officieel afscheid van Anne-Marijke bij de raadsvergadering van 16 september, dan wordt Andrea ook geïnstalleerd. Eerder kwam Ralph Peters al in de gemeenteraad vanwege het zwangerschapsverlof van voormalig fractievoorzitter Jony Ferket. Met het vertrek van Anne-Marijke blijft hij in elk geval in de gemeenteraad tot de raadsverkiezingen in maart 2022.